Korthuset

Blir sidan för lång, klicka på rubrikerna så fälls den artikeln ihop.

Bildredigering

Det här är bara lite allmänna råd om redigering. Vill Ni veta mer ingående så finns det länkar till sidor, kurser och böcker i ämnet på Länksidan.


Det finns lite olika typer av redigering. Från att bara finjustera korten från kameran för att skriva ut kort eller skicka filer för "framkallning", till att göra kollage av flera bilder till en. Alla redigerar efter vad man vill använda fotona till. Fotograferar man för pressen så bör man vara försiktig med hur mycket man redigerar. En bild säger tusen ord brukar det ju heta, men nu för tiden, kan en bild ljuga lika mycket som den säger om man inte ser upp.

Men den redigering som jag talar om på denna sida är för hemmafotografen, och här kan man göra vad man vill med sina kort.

Vanlig redigering

Fotograferar man i jpg så kan man om man vill ta korten direkt ur kameran utan vidare redigering. Använder man å andra sidan RAW så måste man redigera dem, man måste åtminstonde spara om dem i ett annat mer användarvänligt filformat.

Det program som jag kommer prata om här är Photoshop. Det finns andra redigeringsprogram, både som man köper eller som är gratis, men Photoshop CS6 det programmet som jag är van vid och utgår ifrån här.


Det är bra om det program man redigerar med har möjlighet att använda lager. Det gör att man kan redigera "oförstörande", med andra ord att man kan gå tillbaka och ändra i lagren i efterhand, så länge man inte har slagit ihop lagren och sparat i något annat filformat.

Att programmet kan hantera "masker" är ett annat måste. Då kan man till exempel göra en ändring av ljusheten i bilden och sedan lägga till en mask och måla i den med hela gråskalan från svart till vitt beroende på hur mycket man visa eller gömma av ljushetsändringen. Mycket användbart, inte minst när man finjusterar en HDR-bild som behöver få tillbaka lite av kontrasten som ofta försvinner när de olika exponeringarna läggs ihop.


Men masker används mycket i vanlig redigering också. Vill man ta bort lite blemmor eller rynkor i ett porträtt så kan man göra ett nytt lager, klona bort det man vill och sedan dra ner genomskinligheten i det klonade lagret, för att få ett mer naturligt utseende.

En riktigt bra retuschering av den typ jag nyss skrev om, är bra om man inte lägger märke till den. Ser man att något uppenbart är gjort så har man misslyckats. Man kan se ibland se bilder på kändisar där retuscheringen har minst sagt löpt amock. Less is more när det gäller retuschering.


Nedan finns ett kort rakt ur kameran och sedan redigerat i ACR. Bara lite finjustering i exponering, vitbalans, kontrast och dyligt.


Klicka på bilden för att se före och efter


Palmträd

Filter

Man kan använda olika filter. De finns för alltifrån att göra ett kort gammalt, göra om ett kort från dag till natt. Göra om det till en teckning eller målning. Filter finns ofta med redigeringsprogrammet men det finns många program och plug-ins, kostande eller gratis som man kan hitta på nätet.

Här är två kort som filter har använts på, Sepia och en Tilt-shift effekt som man vanligen behöver ett mycket dyrt specialobjektiv för. (Tilt-shift används oftast av de som fotograferar byggnader. Objektivet korrigerar de "fel" som blir när man fotograferar stora byggnader på nära håll. Men om man tar foton med ett sådant objektiv från "lite från ovan" kan man få en effekt som om man tittar ner i ett dockskåp. Det blir ett mycket kort skärpedjup vilket människan av erfarenhet tolkar som att något är väldigt litet. Effekten på denna bild är dock ganska subtil så man får titta noga.


Klicka på bilderna


Läckö slott Paris från ovan

Kollage

Sedan har vi rena kollage. Vissa kan man inte se att de är ändrade, på andra är det helt uppenbart. När det gäller alla typer av redigering där man använder sig av penselverktygen och liknande mycket så är det en stor fördel att ha tillgång till ett ritbord. De kostar en del och kan det kan ta lite tid att vänja sig vid att använda det. Men när man väl har vant sig så är ritbordet något man inte vill vara utan.

Det går så mycket bättre att rita när finmotoriken sitter i pennan i fingrarna och inte i handleden som när man använder musen. De senaste pennorna kan ge ritbordet information om: penn-tryck, lutning på pennan, hur pennan är roterad. Så de börjar mer och mer likna att rita med vanlig pensel eller penna.

Här är ett kollage som det inte är helt uppenbart att det är flera bilder (båda pilfinkarna är samma fågel).


Gråsparv Gråsparv
Två gråsparvar på taggtråd

Vill man ta kort för att göra ett kollage bör man ha en uppfattning om hur man vill att det ska se ut i slutänden. Är korten tagna med ljuset från rätt håll, mot en bakgrund som gör det lätt att frilägga senare, så besparar man sig en hel del problem när man ska sätta ihop bilderna. Här är ett område där lager och masker är ett måste, ritbord och mycket tålamod är en fördel.

Dessa tre kort är inte tagna speciellt för kollaget så det gick åt minst 25 lager och många masker för att få ihop resultatet. (kollaget innehåller ett kort till, men det är bara en molnig himmel)


vit Amazon Stora Hammarsundet T-Rex

Kollage
Tillbaka upp