Objektiv
Intro
Det finns en uppsjö av olika objektiv, dels de som de olika tillverkarna gör till sina egna kamerahus, och dels de som gör objektiv som kan användas av flera märken.
Ibland kan man förlora vissa funktioner om man väljer den typen av objektiv.
Till exempel så har Canon kontakter som används för att kamerahuset och objektivet skall kunna prata med varandra. Om dessa kontakter inte finns på ett tredjepartsobjektiv så tappar man bland annat autofokusen.
Canon har två märkningar beroende på om objektivet är konstruerat för kamerahus med stor eller mindre sensor (APS-C). EF är gjorda för storsensor och EF-S är konstruerade för liten sensor.
EF-objektiv kan användas på hus med liten sensor men EF-S objektiv kan inte användas på hus med stor sensor. EF-S objektiven är djupare i fästet och slår i spegeln i ett hus med stor sensor.
Fördelen med tredjepartsobjektiv är att de ofta har bra kvalité i förhållande till vad de kostar. Och utbudet av objektiv ökar markant om man även tittar på tredjepartsobjektiv som Tamron eller Zeiss.
Den genomgående skillnaden mellan objektiven är dess olika bränvidder och med det olika bildvinkel.
50 mm brukar anses som normal, det vill säga att det har ungefär samma synvinkel som människans ögon har. (APS-C 31 mm)
Bildvinkel på olika objektivtyper, ju längre brännvidd ju smalare bildvinkel.ej skalenligt
Det jag har erfarenhet av är Canons kameror och objektiv, så det är dessa jag talar om på sajten, men det finns motsvarande modeller från andra tillverkare
Man väljer tillverkare och modell efter tycke och smak, eftersom det numer inte skiljer speciellt mycket i kvalité mellan de stora kända märkena.
Fasta objektiv
Fasta objektiv är de som enbart har en fast brännvidd, till exempel är 50 mm ett vanligt fast objektiv som med fördel kan användas till porträttfotografering.
De fasta objektiven kan vara av alla olika brännvidder: vidvinkel, normalobjektiv, teleobjektiv, macro, tiltshift och fisheye.
Ett fast objektiv kan ofta vara både tyngre och större än en zoom med motsvarande brännvidd. Det beror på att de ofta är gjorda för att kunna öppna upp bländaren till en större öppning. En bländaröppning på f/1.4 släpper in dubbelt så mycket ljus som en på f/2.8.
Objektivet med möjlighet att öppna till f/1.4 blir snabbare, det vill säga ljusstarkare, men samtidigt blir då diametern på objektivet större.
Större öppning betyder mer glas, högre vikt och dyrare pris.
En stor fördel är att det gå att använda i mörkare omgivningar och ändå få slutartider som går att hålla på frihand.
Färre linser
Eftersom det är färre glaselement i ett fast objektiv och de inte flyttas runt på samma sätt som i en zoom, så de har lite bättre optiska egenskaper och därmed även bättre skärpa. Skillnaderna i kvalité mellan fasta objektiv och zoomar minskar med tiden, men de fotografer som är riktigt kräsna på bildkvalité använder ofta fasta objektiv.
Macro
Vad är Macro?
Enkelt kan man säga att ett macrofoto ska avbilda det man fotograferat 1:1.
Flugan fångad på sensorn blir lika stor som den som satt på blomman i verkligheten.
Objektiv som är gjorda för macrofotografering har oftast en fast brännvidd och en stor lägsta bländare. (Kom ihåg stor bländaröppning har lågt bländartal) Det finns olika varianter av macroobjektiv med brännvidder på ca 70-150mm.
Zoomobjektiv har ofta markerat ett macroområde men det är i allmänhet inte riktig macro utan ett försök att efterlikna macroobjektivets egenskaper.
Macroobjektiv kan med fördel användas för porträttfotografering. Man får backa lite när man tar bilden, men man kan sudda ut en bakgrund med den lite längre brännvidden.
Man får också lite mer smickrande porträttbilder när den längre brännvidden trycker ihop perspektivet så näsan inte ser ut som hos Pinocchio.
Tele
Storlek
Teleobjektiv finns som både fasta objektiv eller som zoomar. De har brännvidder över 70 mm. De blir av förklarliga skäl fysiskt längre ju längre brännvidd de har. Ett fast teleobjektiv kan vara större än en zoom med samma brännvidd, det beror på att de fasta objektiven ofta har möjlighet till att använda större bländare.
Bländare
De dyrare zoomarna klarar av att hålla samma bländare genom hela zoomspannet.
Det vanligaste är att en zoom behöver använda lite olika stora bländare som maxöppning beroende på hur långt det är inzoomat. Till exempel bländare f/4.5-5.6 på en 70-300 mm eller f/3.5-5.6 på en 15-85 mm.
Med andra ord så klarar 15-85 mm att öppna upp till f/3.5 när den står på 15 mm men minsta bländare på 85 mm är f/5.6
Två zoomtyper
Telezoomarna kan vara av två varianter, dels de som zoomningen sker inom objektivet och de övriga där objektivet fysiskt blir längre när man zoomar in på något.
De som zoomar internt har en fördel av att det är mindre risk att det kommer in skräp i objektivet men den andra typen är lite kortare och smidigare rent fysiskt.
En avvägning vilken typ man föredrar.
När man köper ett kamerahus så följer ofta en mindre zoom med, till exempel 15-55 mm eller 15-85 mm.
Sedan finns de långa zoomarna, 70-200mm eller 70-300mm och uppåt.
Klicka för att se objektivet med extern zoomTeleobjektivens egenskaper
Teleobjektiven trycker ihop perspektivet och gör att saker långt bort verkar närmare och större. Har man en kamera med mindre sensor så får man lite extra kraft i sina långa brännvidder. På en Canon med APS-C-sensor behöver man multiplicera brännvidden med 1,6, så ett objektiv på 300 mm uppför sig som om det vore ett på 480 mm. (300 x 1,6 = 480)
Vidvinkel
Vidvinkelobjektiven delas in in vanliga vidvinklar och extrem-vidvinkel. Det som skilljer är brännvidden. Vanlig vidvinkel går mellan 24-50mm och extrem-vidvinkel ligger mellan 16-24mm. Dessa siffror gäller för kameror med en fullstor sensor.
För en kamera med beskuren sensor, i detta fall Canons APS-C ( cropfaktor på 1,6x) så blir det istället 16-32mm för vidvinkel och 10-16mm för extrem-vidvinkel.
Se skillnaden mellan 17 mm och 28 mm (APS-C 27 mm, 45 mm).
Klicka på bilden...
Vidvinkelmillimeterar räknas mer
Det blir större skillnad i bilden mellan olika millimetrar i brännvidd på vidvinklar än samma antal millimerar på ett teleobjektiv.
Ju kortare brännvidd man använder desto viktigare är det att använda motljusskydd. Det är större risk att frontlinsen plockar upp ljus som slår i frontlinsen ju färre mm man har. Det orsakar dels de runda blänken i bilden eller att man mister kontrasten i vissa partier av bilden.
Motljusskydden är designade efter vilken brännvidd objektivet har. Sätter man ett motljusskydd som är gjord för ett teleobjektiv på en vidvinkel så skuggar det ytterkanterna i bliden.
Vidvinkelperspektiv
Vidvinkelobjektiv drar ut perspektivet så den är inte alltid det bästa att använda till stora vida scener. Allt blir så litet och långt bort. Och de är inte optimala för att ta porträtt eftersom de förändrar proportionerna på ett inte så smickande sätt. Vill man göra komiska porträtt så är det en bra typ av objektiv att använda.
Vidvinklar kan med fördel användas till att fotografera inomhus om man vill få med så mycket som möjligt på ett kort.
Klicka på bilden...
Fisheye
Fisheyeobjektiven är de som ligger under 16mm i brännvidd (APS-C 10 mm). De objektiven finns som fasta eller som zoomar och de ger mycket kraftig förvrängning i bilden.
Bilden ser ut som om den sitter på utsidan av en sfär. Ju längre ut i kanterna man kommer ju mer förvrängning blir det. De extrema fisheyebilderna, de med kortast brännvidd, tar inte upp hela sensorn utan bilden blir en cirkel i mitten med svart runt omkring.
Liten sensor
Sätter man en fisheye på ett hus med liten sensor förlorar man en del av förvrängningen, eftersom den är mest uttalad i ytterkanterna. En cropped sensor klipper ytterkanterna av bilden och med det även viss del av objektivets förvrängning. För att få en riktig fisheyebild på en sådan kamera behövs runt 10 mm i brännvidd, vilket på en APS-C blir 16 mm med andra ord i övre kanten av fisheyespannet.
Filter och fisheye
Frontlinsen är sfärisk, man kan inte använda filter som på vanliga objektiv med plan frontlins. Det finns kit att sätta på för att använda filter, men till exempel polariseringsfilter fungerar inte bra på objektiv med så brett synfällt. Man får ljusskiftningar beroende var man är i bilden, ytterkanter eller centrum. Ett problem med att sätta filter på fisheye är att hållaren för filtren kan synas i ytterkanten på bilden.
Fisheye uppför sig som en extremvidvinkel fast mer. Var noga med att kolla alla ytterkanter i bilden, mycket kan smyga sig in om man inte ser upp. Till och med ens egna fötter kan komma med om man vinklar kameran en smula neråt. Så bred är synvinkeln inte bara åt sidorna utan även upp och ned.
Motljusskydd
Använd motljusskydd för fisheyes är mycket känsliga för reflexer. Det är inte enbart de synliga runda reflexerna som kommer av att ljus har studsat i linsen, det kan även yttra sig som att man förlorar kontrast i vissa delar av bilden. Motljusskydd har en speciell form med större mössskärm över och under och mindre skärmar på sidorna. Använder man ett motljusskydd som inte är gjort för just det objektivet, så kommer det skugga ytterkanterna på bilden.
Inte bara solen kan ge reflexer, se även upp med lampor i kanten av bilden, de kan plockas upp av linsens breda vinklar. Linsens förmåga att ta upp dessa ljuspunkter gör att kamerans ljusmätning kan bli lurad och exponeringen kan bli felaktig.
Använd fötterna
Man får ofta gå nära med en fisheye och ha klart för sig vad man vill ha i fokus av bilden. Det är som med vidvinklar, det behövs mycket små förändringar i höjd-, sid- och djupled för att förändra bilden totalt.
Tiltshift
Tiltshift-objektiv är fasta och kan vara normal och tele men är oftast vidvinkel-objektiv.
Att tänka på med tiltshift objektiv är att man bara kan fokusera manuellt och att de inte har bildstabeliserng.
Det är ett specialobjektiv och därför ligger priset betydligt högre än ett vanligare objektiv.
Räta upp "fallande" hus
Tiltshift objektiv är från början gjord för att motverka bildförvrängningar som blir när man till exempel tar bilder av höga byggnader. Byggnadens lodräta linjer ser ut att smalna av ju högre upp man tittar. Det beror på att man har vinklat kameran snett uppåt för att få med hela huset.
Tiltshift-objektivet är gjort så att man kan ändra vinkeln mellan det infallande ljuset och kamerans sensorsplan. Vilket gör att byggnaden "rätas upp". Det går att göra i redigeringen men då kan en del av kvalitén bli lidande eftersom man "strechar bilden".
Vill man göra korrigeringen i bildredigeringen så bör man ta bilden så att det finns lite extra bild utanför det som man vill räta upp, eftersom man annars kan få beskära bilden mer än man tänkt sig från första början.
Det syns på bilderna nedan där den redigerade bilden har beskurits hårdare än originalet.
Det är en fördel om man kan göra den korrigeringen redan när man fotograferar.
Dockskåpseffekten
Ett annat användningsområde för tiltshift-objektiv är att man kan göra bilder som ser ut som om det är taget ner i ett dockskåp.
Vill man få den illusionen skall man placera sig högt och ta bilden neråt. Denna effekt går nu även att göra i redigeringen, det finns filter i Photoshop som kan ge denna effekt.
Klicka för att förstora...